مرگبارترین اشتباه موتورسواران

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: نداشتن کلاه ایمنی برای موتورسواران می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

به گزارش مشرق، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: نداشتن کلاه ایمنی برای موتورسواران یکی از مهم‌ترین عواملی است که به شدت خطر آسیب‌های جدی و حتی مرگ را افزایش می‌دهد. موتورسیکلت به دلیل عدم وجود چهارچوب محافظتی مشابه خودروها، موتورسوار را در معرض آسیب‌های مختلف قرار می‌دهد. در چنین شرایطی، کلاه ایمنی به عنوان یکی از اساسی‌ترین و مؤثرترین تجهیزات حفاظتی می‌تواند جان موتورسوار را نجات دهد.

افزایش خطر مرگ و میر

او ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از کلاه ایمنی به طور قابل‌توجهی خطر مرگ و آسیب‌های جدی در تصادفات موتورسیکلت را کاهش می‌دهد. طبق آمار، احتمال مرگ در یک تصادف برای موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، به مراتب بالاتر از کسانی است که از این وسیله استفاده می‌کنند. در بسیاری از تصادفات، سر مهم‌ترین نقطه آسیب‌پذیر بدن است و بدون کلاه ایمنی، برخورد سر با زمین یا سایر موانع می‌تواند به صدمات مرگبار منجر شود. کلاه ایمنی با جذب ضربه و کاهش فشار وارد شده به جمجمه، شانس زنده ماندن فرد را افزایش می‌دهد.

آسیب‌های مغزی و ناتوانی‌های دائمی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین عواقب استفاده نکردن از کلاه ایمنی، احتمال آسیب به مغز است. مغز انسان به شدت آسیب‌پذیر است و در تصادفات موتورسیکلت، ضربات وارده به سر می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به این عضو حیاتی شود. حتی اگر فرد از تصادف جان سالم به در ببرد، آسیب‌های مغزی ممکن است باعث ناتوانی‌های دائمی مانند فلج، از دست دادن توانایی‌های شناختی، یا مشکلات حسی و حرکتی شود. بسیاری از افرادی که دچار ضربه مغزی شده‌اند، مجبور به تحمل مشکلات جسمی و روانی طولانی‌مدت هستند که کیفیت زندگی آن‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هزینه‌های مالی و اجتماعی
او بیان کرد: علاوه بر آسیب‌های جسمی، تصادفات ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی هزینه‌های مالی سنگینی نیز به همراه دارد. درمان و مراقبت‌های پزشکی افراد آسیب‌دیده می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، به خصوص اگر فرد دچار آسیب‌های مغزی یا نخاعی شود که نیاز به مراقبت‌های طولانی‌مدت دارد. این هزینه‌ها نه تنها برای خانواده فرد، بلکه برای سیستم بهداشت و درمان جامعه نیز بار مالی سنگینی ایجاد می‌کند. همچنین، ناتوانی‌های جسمی و روانی ناشی از تصادفات می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری اقتصادی و اجتماعی فرد شده و به کاهش کیفیت زندگی و رفاه عمومی منجر شود.

دلایل عدم استفاده از کلاه ایمنی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بیان کرد: با وجود خطرات جدی، بسیاری از موتورسواران همچنان از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. دلایل این بی‌توجهی ممکن است شامل احساس ناراحتی هنگام استفاده از کلاه، تصور غلط از کاهش دید یا شنیداری، یا حتی نادیده گرفتن اهمیت آن به دلیل باور به "اتفاق نیفتادن تصادف" باشد. در حالی که این دلایل به هیچ وجه توجیه قابل‌قبولی برای به خطر انداختن جان و سلامت فرد نیستند.

او گفت: برای کاهش آمار مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت، نیاز به آموزش و آگاهی‌رسانی بیشتری در این زمینه وجود دارد. قوانین سخت‌گیرانه‌تر در مورد استفاده از کلاه ایمنی، جریمه‌های سنگین برای عدم رعایت این قوانین، و همچنین ارائه برنامه‌های آموزشی می‌تواند به افزایش سطح آگاهی عمومی کمک کند. در نهایت، موتورسواران باید بدانند که استفاده از کلاه ایمنی یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام برای حفظ جان و سلامت خود و دیگران است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    2 3
    چرادرایران اجرای قانون سخته چون مجریان رابارانت وسهمیه انتخاب می کنندواین افراد چیزی بلدنیستندوخودشان غرق فسادوبی قانونی هستند پس نمی توانند قانون رارعایت کنند بایدابتدایهمیه درایران حذف بشه وبجای اون اموزش وکاربلدی ملاک باشه
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
      4 0
      چرا صورت مسئله رو پاک میکنی مردم ما قانون گریز هستند و اگثریت مردم فقط شعار میدهند و اهل اجرا کردن قانون نیستند چرا حقایق رو وارونه نشان میدی قانون وجود دارد در هر زمینه ای مردم رعایت نمیکنند راه دور نرو بله راه دور نرو مردم ما حتی راه رفتن ساده رو بلد نیستند فکر میکنی چند نفر از خط عابر چیاده استفاده میکنند در مدرسه به بچه یاد میدهند از خط عابر پیاده استفاده کنند وقتی پدر مادر دست بچه را میگیرند و بعد از آموزش از مدرسه بدون توجه از وسط خیابان عبور میدهند قانون و مسئولین چه جایگاهی پیدا میکنند.چرا فوری هر مسئله ای را به مسئولین مرتبط میکنیم آیا خودمان اهل اجرا کردن قانون هستیم؟
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    1 1
    من چند سال پیش موتور داشتم، الان سوار نمیشم چون خطرناکه، کلاهم وقتی میذاری سرت اصلا متوجه اطرافت نمیشی، ففط جلو رو میبینی
  • هموطن IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 1
    من خودم موتور دارم اما واقعا کلاه ایمنی حملش ی جورایی رو اعصابه،نمیشه هر جا رفتی با دست باشه ،جلو دید و شنوایی را هم میگیره ،
  • DE ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    3 1
    متاسفانه انگار موتورسواران در ایران جن یا شبه هستند، انگار نه انگار که وسیله نقلیه سوار شدند، هر کار دلشون میخواد میکنند...عبور از عرض خیابان! حرکت در پیاده رو، حرکت خلاف جهت ترافیک، سبقت غیرمجاز، دقیقا انگار با عابر پیاده فرقی ندارند!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    3 2
    موتورسوار=سرطان جاده و خیابان تازگی ها یاد گرفتن توی خیابان و اتوبان خلاف جهت هم میان کلا قشری بی فرهنگی هستن میخواد خوشتون بیاد یا بد واقعیت اینه که هر کی سوار موتور میشه فرهنگ رانندگی را دور میندلزه
    • صیاد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
      0 0
      بی فرهنگ و البته بی سواد و نادان شمایی که توهین می کنی درسته عده ای بی مبالاتن به قوانین ولی به هیچوجه نباید به همه توهین کنی و کلی حرف بزنی چون کلی یعنی(همه اینجورن مگه خلافش ثابت بشه) و دوم اینکه موجبه کلیه عکس مستوی ثابت نیست که اینجور حکم میدی
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    2 1
    متاسفانه تردد پر سرعت بدون کلاه و بد گوشی صحبت کردن و ویراژ لابلای خودروها و پلیس هم خواب. مملکتی که اشخاصی که خارج از کشور به ایران سفر میکنند میگویند شماها چطوری با این وحشیگری موتورسوارها رانندگی میکنید ما که با دیدن این وضعیت قلبمان در دهانمان میاید. بی قانونی نشانه این وضعیت شده.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
    0 0
    طرف پنج ماهه ازدواج کرده خواسته بهروز وثوقی بازی در بیاره از آبادان تا شیراز با موتور رفته ساعت سه نصف شب خسته شده خورده به پیاده رو خودش تو کماست زنش هم حالش خیلی بد و خطرناکه جالب اینجاست کلاه ایمنی هم نداشتن موندیم بخندیم یا گریه کنیم😐

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس